"Don Boscospeelpleinen blijven zich enten op hun diepgewortelde salesiaanse principes."

Op het Kortrijkse speelplein Kinderland springen de roots van Don Bosco meteen in het oog. Je ziet het aan de muurschilderingen en de speelpleinbegeleiding. Al meer dan vijfentwintig jaar staat zuster Hilde Huysentruyt aan het hoofd van het speelplein. Ze is een echte rots in de branding.

Wie is zr. Hilde?

Zuster Hilde is op zo’n 200 meter van het Kortrijkse speelplein opgegroeid. “Ik ben een rasechte Kortrijkzaan, maar ging hier niet naar school omdat het onderwijs toen nog niet gemengd was. Pas op mijn zestiende maakte ik kennis met Kinderland, nadat ik in Kerk & Leven een advertentie zag die vrijwilligers voor het speelplein zocht.” Enkele jaren later besloot Hilde zelf zuster van Don Bosco te worden. Vandaag is zuster Hilde niet enkel speelpleinverantwoordelijke, maar ook de internaatverantwoordelijke op de Kortrijkse Don Boscoschool.

Vrijheid en structuur

Dankzij haar decennialange engagement kan ze precies vertellen hoe het speelplein geëvolueerd is. “Je moet vooral rekening houden met wat tegenwoordig van belang is in de maatschappij. Zo is er nu wat meer keuze in activiteiten voor de kinderen. Kinderen hebben nu zelf de vrijheid om te kiezen of ze bijvoorbeeld eventjes vrij spelen of toch liever een activiteit doen met de anderen. Dat betekent niet dat er geen structuur meer is in onze werking, maar eerder dat wat we aanbieden veel flexibeler is dan vroeger.”

Kansen geven en verbinding zoeken

Don Boscospeelpleinen blijven zich enten op hun diepgewortelde salesiaanse principes en Kinderland is daarop geen uitzondering. Met trots vertelt zuster Hilde over het waardenkader van de werking: “Kinderen krijgen hier ontzettend veel kansen. Dat is iets waar Don Bosco voor stond en ik geloof dat we ons daar ook aan houden. Als iemand bijvoorbeeld met een lege brooddoos aankomt, vullen wij die met plezier.” De animatoren staan tussen de kinderen, niet ernaast. Doordat ze die verbinding voelen, zijn zowel de animatoren als de kinderen meer geneigd om terug te keren.”

Doorstroming en familiegevoel

Het is niet altijd eenvoudig voor jeugdwerkingen om genoeg vrijwilligers te vinden, maar bij Kinderland hebben ze daar geen problemen mee. Dat komt volgens zuster Hilde door de doorstroming waar het speelplein op focust. “Kinderen die hier geweest zijn, keren later vaak terug als animator. Tijdens de loop van het jaar organiseren we ook veel activiteiten zodat animatoren het contact met elkaar niet verliezen.

Geïnspireerd
door het verhaal van zr. Hilde?

Lees nog andere verhalen Volg Droomfonds Don Bosco op facebook.